ثبت شرکتها

قانون تجارت کشور ما فصل مشخصی را برای انواع شرکت ها تخصیص داده و نحوه مشارکت افراد و تعهداتی که پس از ثبت شرکت بر این افراد تحمیل می شود را بررسی نموده است اما به جهت استفاده از الفاظ نامستعمل حقوقی و به جهت پیچیدگی فراوان و مسئولیت های سنگینی که با ایجاد شرکت بر اعضای آن حاکم می شود، شرکت ها در تمامی مراحل ثبت تغییرات-کارکرد و حتی انحلال و ورشکستگی متخصصی را جهت انجام امور خود به اداره ثبت شرکت ها معرفی می نمایند نا خود را از خطرات ناشی از جهل به قانون برهانند.


این موسسه افتخار دارد با بهره مندی از کادری متخصص در این خصوص خدمات شایسته ای را خدمت عزیزانی که قصد تجارت و ثبت انواع شرکت یا موسسه را دارند ارائه نماید.
ضمنا جهت آمادگی ذهن عزیزان مسائل مرتبط با شرکت ها در روبرو به صورت جداگانه بررسی شده و اطلاعات پایه و اولیه به حضور متقاضیان ارائه گردیده است:

امور حقوقی پس از ثبت شرکت

پایان ثبت یک شرکت وقت شروع فعالیت نیست. اقداماتی بعدی وجود دارد که آنها در قانون اجباری هستند. توجه نکردن به انجام آنها باعث مشکلات بعدی در زمان های آینده خواهد شد.
پس از ثبت شرکت اقدامات زیر ضروری است:

پلمپ دفاتر شرکت : اولین نیاز بعد از ثبت شرکت پلمپ دفاتر است که شامل دو دفتر، یکی دفتر کل و دیگری دفتر روزنامه است.
• ضرورت پلمپ دفاتر : کسی که شرکت ثبت کند و دفاتر پلمپ نکند خاطی محسوب شده و مجبور به پرداخت مالیات به صورت علی الراس خواهد بود.
• تشکیل پرونده دارایی : در این مورد شما برای شرکت خود پرونده دارایی تشکیل داده و حوزه مالیاتی شما مشخص می شود. تشکیل پرونده دارایی پیش نیاز کد اقتصادی و کارت بازرگانی است.

کد اقتصادی : با توجه به اجباری شدن کد اقتصادی در معاملات و مراودات تجاری، کلیه شرکتها برای کلیه فعالیتهای اقتصادی خود خصوصا همکاری با ارگانها و ادارات دولتی و خصوصی و شرکت در مناقصات و مزایدات ملزم به اخذ کد اقتصادی و استفاده از آن در معاملات خود هستند.
• کارت بازرگانی : جهت اجرای فعالیتهای بازرگانی در شرکتهایی که موضوع فعالیت بازرگانی داشته باشند اخذ کارت بازرگانی الزامی است. همچنین در افراد حقیقی و حقوقی که قصد ثبت برند یا لوگوی لاتین دارند نیز باید دارای کارت بازرگانی باشند.
• مالیات بر ارزش افزوده : اگر موضوع فعالیت شرکتی بازرگانی باشد و در زمینه واردات و صادرات فعالیت نماید نیاز به ارزش افزوده دارد.
• دریافت کد بیمه کارگاه و بیمه نمودن کلیه کارکنان
موسسه دادگر نیک فرجام با دارابودن کادری متخصص از وکلای مجرب ، کلیه خدمات فوق را در اسرع وقت به متقاضیان گرامی ارائه می

انجام امور مالیاتی شرکت

بر اساس قانون افراد و شرکتها موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند، در غیر این صورت از تسهیلات، مزایا و معافیت‌های قانونی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمنا مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.
همه شرکتها و موسسات تجاری و انتفاعی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و شماره ثبت دارند مشمول مالیات بر درآمد هستند.
از موسسات غیر تجاری ایرانی که با هدف تقسیم سود و منافع تأسیس نشده اند نیز در صورتی که دارای فعالیتی انتفاعی باشند، از کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها مالیات با نرخ مذکور دریافت می شود.
مطابق قانون اشخاص حقوقی مکلف‌اند اظهار نامه ، ترازنامه ، حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکاء و سهامداران و حسب مورد، میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارائه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از ارائه اولین فهرست مزبور ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود .
هم چنین کلیه اشخاص حقوقی می‌بایست پیش از شروع سال مالی جدید به انجام پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکتها مبادرت نمایند. به عنوان مثال برای عملکرد سال 1395 مؤدیان وظیفه دارند تا پایان 28/12/94 به پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایند.
نیز شرکتها در هنگام ثبت می‌بایست مالیات دو در هزار حق تمبر خود را پرداخت کنند. همچنین شرکتهایی که سرمایه خود را افزایش می‌دهند می‌بایست در هنگام ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه اقدام به ابطال تمبر جهت پرداخت مالیات دو در هزار شرکت نمایند.
از این گذشته شرکتها موظفند لیست افرادی که از شرکت حقوق دریافت می‌کنند را با مشخص نمودن میزان حقوق دریافتی آن به اداره امور مالیاتی محل شرکت تسلیم کرده و مالیاتی که طبق ماده 85 قانون مالیاتهای مستقیم به آن تعلق گرفته است را پرداخت نمایند.
اهمیت انجام تک تک این امور در زمان مقرر بر کسی پوشیده نیست و از همین رو یکی از دغدغه های اصلی مودیان رتق و فتق امور به شیوه ای است که همه اطلاعات مورد نیاز سر موعد آماده باشد و بایدهای مالیاتی به نحو احسن انجام شود.
کارگروه تخصصی مالیاتی در موسسه حقوقی دادگر نیک فرجام کلیه خدمات مالیاتی خود را از ثبت و تسلیم اظهارنامه گرفته تا اعتراض به مالیات های تعیینی و شرکت در کمیسیون ها انجام داده و آسایش و امنیت خاطر را برای متقاضی گرامی به ارمغان می آورد.

ثبت تغییرات شرکت

معمولا پس از ثبت شرکت وقایع گوناگونی رخ می دهد که باعث می شود صاحبان شرکت برای تغییر در شرکت اقدام کنند. از متداول ترین تغییرات در شرکت ها:
تغیرنام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، افزایش یا کاهش سرمایه، تبدیل سهام به بانام و یا بی نام تغییر آدرس شرکت، تغییر موضوع و الحاق موضوع شرکت، نقل و انتقال سهام و ورود و خروج شرکا می باشد.
کلیه تغییرات و تصمیمات شرکت ها طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیأت مدیره برای ثبت تغییرات انجام می پذیرد.
چنانچه مجمع عمومی عادی در ۴ ماه اول پس از پایان سال مالی تشکیل گردد «عادی سالیانه » و در ماههای دیگر «عادی به طور فوق العاده» نامیده خواهد شد.
الف – اختیارات مجمع عمومی فوق العاده:
۱-افزایش یا کاهش سرمایه
۲-تغییر در مفاد اساسنامه که می تواند شامل : تغیرنام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر آدرس، افزایش یا کاهش سرمایه،تبدیل سهام به بانام و یا بی نام، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت، تغییر در حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع و سایر مواردی که طبق قانون تجارت می توان در اساسنامه تغییر ایجاد نمود.
۳-انحلال شرکت
ب- اختیارات مجمع عمومی عادی :
سایر مواردی که جزو اختیارات مجمع عمومی فوق العاده نمی باشد رد صلاحیت مجمع عمومی عادی است که از جمله شامل : تعیین اعضاء هیئت مدیره ( اصلی و علی البدل) تعیین بازرسین (اصلی و علی البدل) ، تصویب بیلان مالی، تعیین پاداش مدیران و …
کارگروه تخصصی شرکت ها در موسسه دادگر نیک فرجام آماده ارائه هر گونه خدمات در زمینه اغییرات شرکت ها از ابتدای تصمیم گیری در جلسه هیات مدیره تا زمان نهایی شدن و اجرایی شدن تغییر می باشد. شرکت های متقاضی می توانند موارد ثبت تغییر شرکت را به صورت موردی و یا طبق قرارداد سالیانه به کارگروه تخصصی شرکت ها در موسسه دادگر نیک فرجام بسپارند و از خدماتی مطمئن و ایمن به نحو شایسته برخوردار گردند.

ثبت شرکت و موسسه

شاید شما هم در زمره افرادی باشید که قصد دارند فعالیت تجاری و بازرگانی در قالب کسب و کار آغاز کنند و یا فعالیت های غیرانتفاعی اجتماعی، فرهنگی، خیریه... انجام دهند و انجام پروژه خود را در هیات شرکت یا موسسه مفید تر و مثمر ثمر تر می بینند.

اگر هنوز نمی دانید چه نوع تشکلی مناسب کار شما هست پیش از هر اقدامی، خلاصه ای از انواع تشکل های تجاری و غیر تجاری در را مرور کنید:
شرکت سهامی‌عام:
شرکت سهامی‌عام شرکتی است بازرگانی (‌ولو اینکه موضوع عملیات آن، امور بازرگانی نباشد) که سرمایه‌‌ی آن به سهام، تقسیم‌شده که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین‌ می‌شود. در شرکت سهامی‌عام، تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد و مسئولیت سهام‌داران، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست.
شرکت سهامی خاص:
شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی (ولو اینکه موضوع عملیات آن،‌ امور بازرگانی نباشد) که تمام سرمایه‌ی آن منحصراً توسط مؤسسین،تأمین‌گردیده و سرمایه‌ی آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، ‌محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. تعداد سهام‌داران نباید از سه نفر کمتر باشد
شرکت با مسئولیت محدود:
شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است .
شرکت تضامنی:
شرکت تضامنی،شرکتی است که تحت نام مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه‌ی تمام قروض کافی نباشد؛ هر یک ازشرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.
شرکت مختلط غیرسهامی:
شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت نام مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام، تشکیل می‌شود.
شرکت مختلط سهامی:
شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت نام مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.
شرکت نسبی:
شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری، تحت نام مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و مسئولیت هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته است.
شرکت تعاونی:
به موجب ماده‌ی17 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، «شرکت تعاونی، شرکتی است که تمام یا حداقل 51% سرمایه‌ی آن به وسیله‌ی اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرارگیرد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک‌ها،‌ شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می‌توانند جهت اجرای بند 2 اصل 43 از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، ‌مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی و صلح، اقدام به کمک در تأمین یا افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های تعاونی نمایند؛ بدون آن که عضو باشند.
موسسه:
موسسات غیر تجاری موسساتی هستند كه جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشكیل می شوند و تشكیل دهندگان آنها ممكن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.
تشكیل مزبور از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می كنند و می تواند عناوینی از قبیل انجمن بنگاه كانون و امثال آن را اتخاذ نمایند.
موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:
1. موسساتی كه هدفشان جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد.
2. موسساتی كه هدفشان جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضا خود یا غیر باشد مانند كانون های فنی و حقوقی و غیره.
موسسه حقوقی دادگر نیک فرجام، با دارابودن کارگروه تخصصی شرکت ها و موسسات، آمادگی ارائه هر گونه خدمات در زمینه ثبت شرکت ها به متقاضیان گرامی می باشد.
وکلای فرهیخته کارگروه تخصصی ثبت شرکت ها در موسسه دادگر نیک فرجام، خدمات مشاوره و پذیرش پرونده را در زمینه ثبت کلیه تشکل های فوق الذکر به متقاضیان گرامی ارائه می دهند.

ثبت علائم تجاری

علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:
الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.
ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.
اهمیت ثبت علامت تجاری:
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
موسسه حقوقی دادگر نیک فرجام حامی قدرتمند شما در ثبت علامت تجاری در ایران واتحادیه اروپاست. علامت تجاری فعالیت اقتصادی خود را ثبت کنید و دیگر نگران سوء استفاده های سودجویان از آن نباشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn