تأثیر فناوری‌های نوین بر حقوق فردی و اجتماعی  

 

 

نگاهی انتقادی به چالش‌های حقوقی در عصر دیجیتال

 

مقدمه

در دهه‌های اخیر، تحولات فناورانه با سرعتی بی‌سابقه، تمامی ارکان زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده‌اند. ظهور فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، کلان‌داده، اینترنت اشیاء، و بلاک‌چین نه‌تنها نحوه‌ی زیست انسان را تغییر داده، بلکه مفاهیم کلاسیک حقوقی همچون حریم خصوصی، آزادی بیان، و عدالت را نیز با چالش‌های بنیادین مواجه کرده‌اند.

در این مقاله، با رویکردی بین‌رشته‌ای، تلاش می‌شود تا ابعاد حقوقی و اجتماعی این تحولات مورد واکاوی قرار گیرد؛ به‌ویژه آن‌جا که فناوری در مرز میان فرصت و تهدید برای حقوق بشر قرار می‌گیرد.

 

۱. فناوری و بازتعریف مفهوم حریم خصوصی

یکی از نخستین و اساسی‌ترین تأثیرات فناوری بر حقوق فردی، در حوزه‌ی حریم خصوصی است. اگر در گذشته حریم خصوصی مفهومی فیزیکی و محدود به فضاهای شخصی بود، امروزه با ظهور فضای دیجیتال، این مرزها به شدت تغییر کرده‌اند.

ردیابی دیجیتال، تحلیل داده‌های رفتاری، هوش مصنوعی و فناوری‌های تشخیص چهره، نمونه‌هایی از ابزارهایی هستند که زندگی فردی را به داده‌های قابل تجزیه‌وتحلیل تبدیل کرده‌اند. این روند، حریم خصوصی را از یک «حق طبیعی» به یک «حق در معرض تهدید دائمی» بدل کرده است.

در بسیاری از نظام‌های حقوقی، هنوز چارچوب‌های کافی برای شفاف‌سازی مالکیت داده، رضایت آگاهانه کاربران، و حق بر فراموشی تدوین نشده است؛ مسأله‌ای که نیازمند بازنگری اساسی در قوانین مدنی و عمومی است.

 

۲. عدالت اجتماعی در سایه الگوریتم‌ها

فناوری نه‌تنها در زندگی فردی، بلکه در ساختارهای اجتماعی نیز تحولات عمیقی ایجاد کرده است. یکی از مصادیق بارز این تحولات، نقش فزاینده الگوریتم‌ها در تصمیم‌گیری‌های حیاتی است؛ از استخدام و تخصیص تسهیلات بانکی گرفته تا تصمیمات قضایی و امنیتی.

اما الگوریتم‌ها بی‌طرف نیستند. داده‌هایی که با آن‌ها تغذیه می‌شوند، اغلب حامل سوگیری‌های اجتماعی و تاریخی‌اند. در نتیجه، اگر بی‌توجه به اصول اخلاقی و حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند نابرابری‌ها را بازتولید و حتی تشدید کنند.

بنابراین، عدالت در عصر دیجیتال، نه صرفاً از مسیر قانون‌گذاری، بلکه از مسیر شفاف‌سازی الگوریتم‌ها و حق دسترسی عمومی به منطق تصمیم‌گیری فناورانه نیز باید پیگیری شود.

 

۳. حقوق نوپدید در نظم حقوقی آینده

با گسترش فناوری، مفاهیمی همچون “حق بر داده”، “حق بر هویت دیجیتال”، “حق بر فراموشی”، و “حق بر تصمیم‌گیری انسانی” در حال ورود به ادبیات حقوقی معاصر هستند. این مفاهیم اگرچه در حال شکل‌گیری‌اند، اما در برخی کشورها مانند آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا در قالب مقرراتی چون GDPR نهادینه شده‌اند.

با این حال، بسیاری از کشورها هنوز فاقد یک چارچوب جامع برای حفاظت از این حقوق هستند. به‌ویژه در کشورهایی که حاکمیت دیجیتال به نفع نهادهای امنیتی یا تجاری اعمال می‌شود، افراد بیش از پیش در معرض بی‌دفاعی دیجیتال قرار می‌گیرند.

به همین دلیل، حقوق فردی در آینده نیازمند تقویت سازوکارهای فراملی، شفافیت نهادها، و ارتقاء سواد دیجیتال عمومی خواهد بود.

فلذا با عنایت به مطالب پیش گفته بنظر میرسد فناوری‌های نوین، همچون هر ابزار قدرت، واجد دو چهره‌اند: یکی توانمندکننده و دیگری تهدیدکننده. آنچه مسیر آینده را تعیین خواهد کرد، نوع مواجهه‌ی ما با این تحولات است. بدون بازنگری در نظام‌های حقوقی، و بدون حضور فعال جامعه‌ی مدنی و نخبگان دانشگاهی، خطر آن وجود دارد که فناوری به ابزاری برای سلطه و تبعیض بدل شود، نه آزادی و برابری.

در این میان، مسئولیت حقوقدانان، جامعه‌شناسان و سیاست‌گذاران دوچندان است؛ زیرا آینده‌ی حقوق بشر، بیش از هر زمان دیگر، به فهم ما از فناوری گره خورده است.

اوتانازی در بوته نقد: بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و بین‌المللی مرگ خودخواسته

اوتانازی یا «مرگ خودخواسته» یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث اخلاقی، حقوقی و فقهی در دنیای امروز است. این پدیده که به معنای تسریع در مرگ بیمارانی است که از بیماری‌های لاعلاج رنج می‌برند، در بسیاری از نظام‌های حقوقی و اخلاقی مورد بحث قرار گرفته است. در این مقاله، اوتانازی را از منظر فقه اسلامی و همچنین قوانین جمهوری اسلامی ایران بررسی کرده و میزان مشروعیت یا عدم مشروعیت آن را تحلیل می‌کنیم.

اوتانازی، واژه‌ای یونانی به معنای «مرگ خوب» است و در اصطلاح پزشکی و حقوقی به معنای پایان دادن به زندگی بیمارانی که از درد و رنج شدید رنج می‌برند، به درخواست خود آنان یا نزدیکانشان، به وسیله پزشک یا عوامل دیگر است. این موضوع از منظر اخلاقی، دینی، فقهی و حقوقی بحث‌برانگیز است. در ایران که نظام حقوقی آن مبتنی بر فقه اسلامی است، دیدگاه‌های فقهی تأثیر مستقیمی بر قوانین دارد.

اقسام اوتانازی

اوتانازی را می‌توان به چند نوع تقسیم کرد:
1. اوتانازی فعال (Active Euthanasia): پزشک یا فردی دیگر به‌طور مستقیم با تزریق دارو یا روش‌های دیگر به زندگی بیمار پایان می‌دهد.
2. اوتانازی غیرفعال (Passive Euthanasia): اقدامات درمانی بیمار متوقف می‌شود تا به مرگ طبیعی برسد.
3. اوتانازی داوطلبانه (Voluntary Euthanasia): زمانی که خود بیمار درخواست پایان دادن به زندگی‌اش را دارد.
4. اوتانازی غیر داوطلبانه (Non-Voluntary Euthanasia): زمانی که بیمار قادر به اعلام رضایت نیست (مثلاً در کما است) و تصمیم‌گیری به عهده بستگان یا پزشک است.

اوتانازی از منظر فقه اسلامی

فقه اسلامی بر اساس اصول و قواعد کلی خود، در مورد اوتانازی نظرات مختلفی ارائه داده است. مهم‌ترین اصول مرتبط با این موضوع عبارتند از:

1. حرمت قتل نفس

در قرآن کریم، قتل نفس به شدت نهی شده است:
“وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ” (الإسراء: ۳۳)
براساس این آیه، هرگونه اقدام مستقیم برای پایان دادن به زندگی انسان، حتی با رضایت خود او، ممنوع است. فقها بر این باورند که حتی اگر فردی از درد و رنج شدید رنج ببرد، مجوزی برای قتل او وجود ندارد.

2. اصل لاضرر و قاعده اضطرار

در فقه اسلامی، قاعده «لاضرر و لاضرار» به معنای نفی ضرر ناروا است. برخی ممکن است استدلال کنند که درد شدید بیمار، نوعی ضرر است که باید از بین برود، اما از آنجا که این قاعده نمی‌تواند مجوزی برای قتل نفس باشد، اوتانازی را توجیه نمی‌کند. همچنین قاعده اضطرار نیز فقط در شرایطی که حفظ جان ضروری باشد، اعمال می‌شود، نه در شرایطی که هدف پایان دادن به حیات باشد.

3. خودکشی و حرمت آن

اسلام خودکشی را عملی حرام می‌داند. در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) آمده است:
“مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَیءٍ، عُذِّبَ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ” (صحیح بخاری)
بر این اساس، درخواست فرد برای پایان دادن به زندگی‌اش نمی‌تواند آن را مباح کند.

4. نقش پزشک و مسئولیت او

در فقه اسلامی، پزشک موظف به درمان و حفظ جان بیمار است. بر اساس اصل وفای به عهد و مسئولیت پزشکی، پزشک نمی‌تواند عامدانه به مرگ بیمار کمک کند. این مسئله با قاعده “حرمت معاونت بر اثم” نیز تطبیق دارد که در قرآن آمده است:
“وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ” (المائده: ۲)

5. دیدگاه فقها در مورد اوتانازی
• فقهای اهل سنت: اکثر علمای اهل سنت، به استناد حرمت قتل نفس و نقش پزشک در حفظ حیات، اوتانازی را غیرشرعی می‌دانند.
• فقهای شیعه: فقهای شیعه نیز به طور کلی اوتانازی را ممنوع می‌دانند، اما در مورد قطع درمان در شرایطی که ادامه آن بی‌فایده است، برخی نظرات متفاوتی ارائه کرده‌اند.

اوتانازی در قوانین جمهوری اسلامی ایران

با توجه به اینکه نظام حقوقی ایران بر مبنای فقه اسلامی تدوین شده، دیدگاه فقهی درباره اوتانازی تأثیر مستقیمی بر قوانین کشور دارد. در قوانین ایران، اوتانازی به‌طور کلی جرم محسوب شده و ممنوع است. مهم‌ترین مواد قانونی مرتبط با این موضوع عبارتند از:

1. قانون مجازات اسلامی

طبق ماده 381 قانون مجازات اسلامی، قتل عمدی جرم محسوب شده و مجازات آن قصاص است. از آنجا که اوتانازی نوعی قتل عمدی تلقی می‌شود، در صورت اجرای آن، فرد مسئول (اعم از پزشک یا شخص دیگری که اقدام به مرگ بیمار کرده است) ممکن است به قصاص یا دیه محکوم شود.

2. ماده 616 قانون مجازات اسلامی

بر اساس این ماده، در صورتی که قتل عمدی نباشد، اما به هر دلیلی منجر به فوت فرد شود، مرتکب به حبس تعزیری محکوم خواهد شد. این ماده می‌تواند در مواردی که پزشک بدون نیت قتل، اما با قطع دارو یا تجویز دارویی خاص باعث مرگ بیمار می‌شود، مورد استناد قرار گیرد.

3. قانون مجازات جرایم پزشکی

مطابق ماده 295 قانون مجازات اسلامی، هرگونه اقدام پزشکی که منجر به مرگ بیمار شود، حتی با رضایت خود بیمار، در صورتی که از نظر قانونی مجوز نداشته باشد، جرم محسوب می‌شود. این قانون به‌طور خاص بر مسئولیت پزشک تأکید دارد.

4. دیدگاه شورای نگهبان

شورای نگهبان، که وظیفه تطبیق قوانین با شرع را بر عهده دارد، تاکنون هیچ قانونی را که به نحوی اوتانازی را مجاز بداند، تأیید نکرده است. بنابراین، هرگونه تلاش برای قانونی‌کردن این موضوع در ایران با موانع جدی مواجه خواهد بود.
اوتانازی در قوانین بین‌المللی

برخلاف ایران، برخی کشورها اوتانازی را تحت شرایط خاص قانونی کرده‌اند. مهم‌ترین این کشورها عبارتند از:
هلند، بلژیک، ایالات متحده امریکا، لوکزامبورگ، کانادا، کلمبیا، اسپانیا که در ادامه به بررسی قوانین چند کشور مطرح در این زمینه میپردازیم.

1. هلند

هلند نخستین کشوری بود که در سال 2002 اوتانازی را قانونی کرد. طبق قانون این کشور، پزشک می‌تواند تحت شرایطی مانند رضایت آگاهانه بیمار، بیماری لاعلاج و درد غیرقابل‌تحمل، اوتانازی را انجام دهد.
حتی کشتی هایی با هویت هلندی به درخواست افراد درسراسردنیا مسافرین مرگ را سوار بر کشتی نموده در ابهای بین المللی اقدام به اوتانازی مینمایند و حتی اقدام خود را انسان دوستانه و در جهت حل مشکل افراد بیمار غیر قابل علاج که درد میکشند می دانند و البته کسب منفعا هنگفت مالی مینمایند

2. بلژیک

قانون اوتانازی بلژیک که در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسید، شرایط و معیارهای مشخصی را برای انجام اوتانازی تعیین کرده است. بر اساس این قانون:
1. درخواست داوطلبانه و آگاهانه: بیمار باید درخواست اوتانازی را به‌صورت داوطلبانه، آگاهانه و مکرر ارائه دهد و این درخواست نباید نتیجه فشار خارجی باشد.
2. رنج غیرقابل‌تحمل و غیرقابل‌درمان: بیمار باید از رنج جسمی یا روانی مداوم و غیرقابل‌تحملی رنج ببرد که ناشی از یک بیماری جدی و غیرقابل‌درمان باشد.
3. مشاوره پزشکی: اگر پیش‌بینی نمی‌شود که بیمار به‌زودی به‌صورت طبیعی فوت کند، پزشک موظف است با یک پزشک دوم مشورت کند. 
4. ثبت و گزارش‌دهی: پزشکی که اوتانازی را انجام می‌دهد، باید یک فرم ثبت را تکمیل کرده و آن را ظرف چهار روز کاری به کمیسیون فدرال کنترل و ارزیابی اوتانازی ارسال کند. 
در سال ۲۰۱۴، این قانون اصلاح شد و به کودکان نیز اجازه داده شد تحت شرایط سخت‌گیرانه‌ای درخواست اوتانازی کنند. این شرایط شامل داشتن بیماری لاعلاج، رنج غیرقابل‌تحمل، درک کامل از وضعیت خود و رضایت والدین و تیم پزشکی است.

همچنین، اوتانازی برای بیمارانی که از اختلالات روان‌پزشکی یا زوال عقل رنج می‌برند، تحت شرایط مشخصی مجاز است. این بیماران باید از رنج غیرقابل‌تحملی رنج ببرند که ناشی از یک بیماری جدی و غیرقابل‌درمان باشد و تمامی معیارهای قانونی را رعایت کنند.

۳.  برخی ایالت‌های آمریکا

در ایالات متحده آمریکا، قوانین مربوط به اوتانازی و خودکشی با کمک پزشک (PAS) در سطح ایالتی تنظیم می‌شوند و تفاوت‌های قابل‌توجهی بین ایالت‌ها وجود دارد.
اوتانازی فعال، که شامل اقدام مستقیم برای پایان دادن به زندگی بیمار توسط پزشک یا فرد دیگری است، در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا غیرقانونی محسوب می‌شود و به‌عنوان قتل عمد شناخته می‌شود.

خودکشی با کمک پزشک (PAS)، که در آن پزشک داروی کشنده‌ای را برای بیمار تجویز می‌کند تا بیمار بتواند به زندگی خود پایان دهد، در برخی ایالت‌ها تحت شرایط مشخصی قانونی شده است. ایالت‌ها و مناطقی که PAS را مجاز می‌دانند عبارت‌اند از:
• اورگن: اولین ایالتی که در سال ۱۹۹۴ قانون «مرگ با کرامت» را تصویب کرد و در سال ۱۹۹۷ به اجرا گذاشت. این قانون به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد با رعایت شرایط خاصی درخواست داروی کشنده کنند.
• واشنگتن: در سال ۲۰۰۸، قانون مشابهی به نام «قانون مرگ با کرامت» از طریق رأی‌گیری عمومی تصویب شد و در سال ۲۰۰۹ به اجرا درآمد.
• ورمونت: در سال ۲۰۱۳، قانون «انتخاب بیمار و کنترل در پایان زندگی» را تصویب کرد که به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد درخواست داروی کشنده کنند.
• کالیفرنیا: در سال ۲۰۱۵، قانون «گزینه پایان زندگی» را تصویب کرد که از سال ۲۰۱۶ اجرایی شد و به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد درخواست داروی کشنده کنند.
• کلرادو: در سال ۲۰۱۶، با تصویب «قانون گزینه‌های پایان زندگی» از طریق رأی‌گیری عمومی، PAS را قانونی کرد.
• واشنگتن دی‌سی: در سال ۲۰۱۶، «قانون مرگ با کرامت» را تصویب کرد که در سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد.
• هاوایی: در سال ۲۰۱۸، قانون «گزینه‌های پایان زندگی» را تصویب کرد که از سال ۲۰۱۹ اجرایی شد.
• مین: در سال ۲۰۱۹، قانون «مرگ با کرامت» را تصویب کرد که به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد درخواست داروی کشنده کنند.
• نیوجرسی: در سال ۲۰۱۹، قانون «کمک پزشکی در مرگ» را تصویب کرد که به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد درخواست داروی کشنده کنند.
• نیومکزیکو: در سال ۲۰۲۱، قانون «گزینه‌های پایان زندگی الیزابت وایتفیلد» را تصویب کرد که به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد درخواست داروی کشنده کنند.
• مونتانا: در سال ۲۰۰۹، دیوان عالی مونتانا در پرونده «بکستر علیه مونتانا» حکم داد که PAS بر اساس قوانین ایالتی مجاز است، اگرچه قانون مشخصی در این زمینه تصویب نشده است.

در سایر ایالت‌های آمریکا، PAS غیرقانونی است و می‌تواند منجر به پیگرد قانونی برای پزشکان و افراد درگیر شود. بحث‌ها و تلاش‌ها برای قانونی‌سازی PAS در ایالت‌های دیگر ادامه دارد، اما موضوع همچنان بحث‌برانگیز باقی مانده است. مخالفان نگران سوءاستفاده‌های احتمالی و فشار بر بیماران آسیب‌پذیر هستند، در حالی که موافقان بر حق انتخاب فردی و کرامت انسانی تأکید می‌کنند.
با توجه به مبانی فقهی و قوانین ایران، اوتانازی در کشور به‌طور کلی ممنوع است. فقه اسلامی به دلیل حرمت قتل نفس، ممنوعیت خودکشی و مسئولیت پزشک، اوتانازی را غیرمجاز می‌داند و قوانین ایران نیز بر همین مبنا، هرگونه اقدام در جهت پایان دادن به حیات بیماران را جرم تلقی کرده و مجازات‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته است. با این حال، در مواردی که ادامه درمان بی‌فایده است، برخی فقها توقف درمان را مجاز دانسته‌اند، اما این موضوع هنوز در نظام حقوقی ایران جایگاه روشنی ندارد

معیارهای دریافت نشان ایمنی و سلامت (سیب سلامت) چیست؟

سیب سلامت

این روزها، اخبار سلامت و بهداشت مخاطبان روزافزونی را دارد و هر کس به فراخور حال تلاش می نماید محصولات غذایی سالمتری را مصرف نماید. یکی از نشان هایی که اخیرا تولیدکنندگان مواد غذایی به دنبال کسب آن هستند و مصرف کنندگان آگاه نیز روی محصولات به دنبال آن می گردند نشان "سیب  سبز" است. در این بحث وکیل حمیدرضا محمدی به معرفی این نشان و مواد قانونی مرتبط با کسب این نشان می پردازد:

ادامه مطلب

قانون مشارکت در ساخت چیست؟

قانون مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت عقدی است که بر طبق آن ،مالک ملک خود را در اختیار یک سازنده قرار می دهد و سازنده نیز عملیات اجرایی و هزینه های تخریب و نوسازی ساختمان را به عهده می گیرد و با توجه به ارزش زمین و هزینه های تخریب و نوسازی، تقسیم واحدهای آپارتمانی ساخته شده بین طرفین صورت می گیرد.

ادامه مطلب

حقوق زن در قانون اساسی

حقوق_زنان_قانون_اساسیحقوق زن در قانون اساسی

 

خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است اصل اساسی بوده و فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامی است، زن در چنین برداشتی از واحد خانواده،

ادامه مطلب

قانون طلاق به درخواست زوجه چیست ؟

قانون,جدید,طلاق,شرط,عقد,نکاه,حق,طلاق,زنقانون طلاق به درخواست زوجه چیست ؟

شروط 12 گانه ضمن عقد نکاه که در صورت تحقق هر یک زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

طلاق حقي نيست كه به مرد عطا شده باشد و از زن بازداشته شده باشد بلكه طلاق آخرين راه چاره ايست كه براي پايان دادن به زندگي هاي بدون عاطفه و مشقت بار در نظر گرفته شده است  و می تواند هم از سوی زن و هم از سوی مرد و یا با توافق طرفین از دادگاه درخواست شود.

ادامه مطلب

حکم فریب در ازدواج درقانون مجازات اسلامی و قانون مدنی

فریب در ازدواجفریب در ازدواج در قانون مجازات اسلامی

 این مقاله بر اساس پرسش های شما در خصوص حکم مجازات فریب در ازدواج طبق قانون مجازات اسلامی و طیق قانون مدنی به قلم وکیل حمیدرضا محمدی (وکیل پایه دادگستری) به تحریر در آمده است.

ادامه مطلب

تشریح قانون فریب در ازدواج (تدلیس)

فریب در ازدواجتشریح قانون فریب در ازدواج (تدلیس)

یكی از مشكلاتی که امروزه باعث ازهم پاشیدگی کانون های خانوادگی درهمان سالهای نخستین ازدواج می شود، نبود صداقت و فریب خوردن یكی از طرفین یا اصطلاحا فریب در ازدواج است. در بحث امروز وکیل حمیدرضا محمدی به بیان و تشریح این جرم در قانون از هر دو منظر حقوقی و کیفری می پردازد:

ادامه مطلب

تقسیم ارث (ارث زن و مرد)

تقسیم ارثارث (ارث زن و مرد)

بحث تقسیم ارث از مسایل متنابهی است که هر خانواده ای با آن روبرو می شود و گاه اختلاف نظرهایی در مورد این که چه کسانی ارث می برند و میزان ارث هرکدام چقدر است به وجود می آید. در سلسه بحث های ارث، به توضیح موارد مربوط می پردازیم  :

  برخی اصطلاحات حقوقی در زمینه ارث دارای تعاریف خاص خود می باشند که از آن جمله :

ادامه مطلب

تاریخچه قوانین علامت تجاری

قوانین علائم تجاریبا توجه به اینکه قرن 19 دوره ای است که علامت تجاری به مفهوم امروزی آن در حال شکل گیری بوده و قوانین جامعی درباره علامت تجاری وجود نداشت، با رجوع به پرونده های قرن 19 می‌توان ماهیت علامت تجاری و مبنای حمایت از آن را مطالعه کرد. کشورهای مختلف در سالهای مختلفی در این قرن به شناسایی علامت تجاری و تکمیل حمایت از آن پرداخته‌اند.

پیش از تصویب قوانین مذکور حمایت از علائم تجاری با خلأ روبرو بوده است بنابراین شناخت زمان تصویب اولین قوانین علامت تجاری هم مهم است. در ادامه فرایند تصویب قوانین راجع به علامت تجاری در سه کشور بررسی شده است:

ادامه مطلب

سرقت ادبی از منظر قانون ایران

سرقت ادبیبا شنیدن اصطلاح سرقت ادبی اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود این است که فردی شعری یا نثری را از دیوان وکتاب شاعری و یا ادیبی انتخاب و به خود منتسب و یا منتشر نموده باشد. البته این برداشت صحیح است اما بیان کننده کل مطلب نیست. به عبارتی "سرقت ادبی" اصطلاحی فراگیرتر است و شمول معنایی گسترده تری دارد.  در این  بحث وکیل حمیدرضا محمدی به توضیح سرقت ادبی از منظر قانون ایران می پردازد و بار حقوقی مترتب بر این اصصلاح را می شکافد:

ادامه مطلب

کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتیکلاهبرداری اینترنتی امروزه به یک معضل جدی در فضای اینترنتی تبدیل شده و بخش عظیمی از پرونده های جرائم مالی را به خود اختصاص داده است به طوری که براساس آمار ارائه شده، 85 درصد خسارات مالی ناشی از جرائم اینترنتی در نتیجه کلاهبرداری اینترنتی است. در این بحث وکیل حمیدرضا محمدی به بررسی این جرم در قانون می پردازد:

ادامه مطلب

افراز و تفکیک ملک

وکیل- وکیل محمدی- بهترین وکیل تهران-وکیل در دادگاه های کشور- وکیل کیفری-وکیل خانواده-وکیل خانواده-وکیل مالیات-وکیل بین المللی-داوری-وکیل مجرب-آخر وکیل

افراز چیست؟

اموال، بسته به ماهیت خود می توانند به صورت منقول و غیر منقول باشند. اموال منقول طبق تعریف ماده  19  قانون مدنی در واقع اشیایی هستند که نقل و انتقال آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد و اموال غیر منقول با تعریف ماده 12 قانون مزبور قابل انتقال از محلی به محل دیگر نیست اعم از اینکه  ذاتا غیر منقول باشند مثل زمین و یا این که به واسطه اعمال انسان غیر قابل منقول باشد مثل بنا و ساختمان.  در مورد ملک و زمین که غیر منقول هستند، مالکیت می تواند به صورت مفروز و یا مشاع باشد.  

ادامه مطلب

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn